SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Nurul Alamin Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Gunung Djati Bandung
  • Eva Ardinal Institut Agama Islam Negeri Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.47454/IEEJ.2025.v4i1.4

Keywords:

Arabic Language Learning, Systematic Literature Review, YouTube

Abstract

Arabic language lessons in madrasahs are compulsory subjects studied by students. However, in reality, Arabic has a negative stigma among students, including that Arabic is difficult to learn, boring, and other problems. This will have an impact on low student motivation and result in a suboptimal learning process. Therefore, Arabic language learning must be supported by effective and enjoyable media because media plays a strategic role in learning and is also inseparable from the world of education. This study aims to conduct a literature review related to the use of YouTube as a medium for learning Arabic at Madrasah Ibdtidaiyah (MI). This study uses the SLR (Systematic Literature Review) research method. Data collection was carried out using Google Scholar from 2019 to 2024. A total of 26 journal articles and 6 theses were collected. Based on the results of this study, it is proven that YouTube can improve learning outcomes, learning motivation, and create a fun and interesting learning atmosphere in Arabic language learning at Madrasah Ibtidaiyah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, Nur, and Husnaini Jamil. “Integrasi Aplikasi Wondershare Filmora Dan Youtube Dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Upaya Peningkatan Penguasaan Mufradat Mahasiswa UIAD Sinjai.” AL-WARAQAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (January 12, 2023): 42–54. https://doi.org/10.30863/awrq.v4i2.5546.

Agustien, Resi. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Multimedia Microsoft Powerpoint Bagi Siswa MI Islamiyah Babakan.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 6, no. 3 (2023): 542–50. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp.

Al-Rafi’i, Mushthafa Shadiq, and Asep Sopian. “Pengaruh Media Sosial Youtube Terhadap Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab: Studi Literatur Review.” Al Ghazali:Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Studi Islam 6, no. 2 (2023): 1–7. https://ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/al_ghzali/article/view/556.

Alfirdaus, Mohammad Harun, Muhlis Tahir, Ari Kusumaningsih, Muchamad Arif, and Etistika Yuni Wijaya. “Penerapan Sprint Design Dalam Pengembangan Game Edukasi Sebagai Media Belajar Kosakata Bahasa Arab.” Jurnal Eksplora Informatika 13, no. 1 (2023): 124–35. https://doi.org/10.30864/eksplora.v13i1.984.

Amalia, Rizqi. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lagu Gubahan Melalui Media Youtube Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas 1 Semester 2 MI Qurrota A’yun Tahun 2021/2022.” Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, 2022.

Azhari, Ahmad, and Danial Hilmi. “Penggunaan YouTube Dalam Kajian Pembelajaran Bahasa Arab Pada Mahasiswa PGMI.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 11, no. 1 (June 25, 2022): 28–44. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v11i1.9679.

Budiman, Agus, and Moh. Al-Ahyar. “Penggunaan Media Youtube Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4, no. 6 (2022): 5827-. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/9213.

Cahyono, Guntur, and Nibros Hassani. “Youtube Seni Komunikasi Dakwah Dan Media Pembelajaran.” Al-Hikmah 13, no. 1 (2019): 23. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v13i1.1316.

Darsa, Mifthachul Rizky, and Yuni Antika. “Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Media Sosial.” Multaqa Nasional Bahasa Arab III 3, no. 1 (2022). https://munasbauai.com/index.php/mnba/article/view/106.

Fajriansyah, Syahrial Fajriansyah. “Fajriansyah, Syahrial Fajriansyah (2024). Implementasi Media YouTube Pada Pembelajaran Bahasa Aarab Dalam Meningkatkan Kemampuan Kalam Siswa Kelas 5 MIN 2 Malang.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2024.

Fathonah, Ida Alinda, Abdul Majid, and Chairani Astina. “Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Channel Youtube Arab Podcast (Analisis Penyajian Materi Dan Isi).” Journal of Student Research 2, no. 4 (June 28, 2024): 176–97. https://doi.org/10.55606/jsr.v2i4.3166.

Fridayanti, Andita Aprilia. “Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab-Indonesia Menggunakan Media Audio Visual Channel Youtube Di MTs NU Mranggen.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 1 (December 16, 2021): 78–88. https://doi.org/10.18196/mht.v4i1.12950.

Guniar Rizkya Mulya. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Audio – Visual Melalui Platform Youtube.” Sabda Jurnal Sadtra Dan Bahasa 3, no. 2 (2024): 80–86.

Hamidah, Hamidah, and Marsiah Marsiah. “Pembelajaran Maharah Al-Istima’ Dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika Dan Solusi.” Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya 8, no. 2 (December 2, 2020): 147–60. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282.

Hantoro, Ramandha Rudwi. “Motivasi Belajar Siswa Bahasa Arab Melalui Youtube Di Panti Asuhan Muhammadiyah Tanjungpinang.” Nun : Journal of Arabic Studies 1, no. 1 (2021): 16–29. https://ejournal.kampusmelayu.ac.id/index.php/nun/article/view/239.

Haykal, Muhammad, Nor Latifah, Syti Qoirunisa’ Nurdiniyah, and Kautsar Eka Wardhana. “Pengaruh Penggunaan Youtube Terhadap Minat Belajar Mahasiswa PBA UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda Angkatan 2021.” Borneo Journal of Language and Education 1, no. 2 (November 29, 2021): 179–90. https://doi.org/10.21093/benjole.v1i2.5911.

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Hidayatullah, Andi Nurul. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Youtube Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di MA. PP. Yasrib Soppeng.” Shaut Al Arabiyyah 9, no. 1 (June 25, 2021): 23–31. https://doi.org/10.24252/saa.v9i1.19114.

Hijriyah, Umi, Syarifudin Basyar, Koderi, Erlina, Muhammad Aridan, and Muhammad Subkhi Hidayatullah. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Untuk Mahᾱrat Al Istimᾱ’ Kelas 8 SMP.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5, no. 2 (2022): 239–56. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.1352.

Ilyasa, Muhammad Ilyas. “Penggunnaan Media Youtube Terhadap Peningkatan Kosa Kata Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negri 2 Malang.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2024. http://etheses.uin-malang.ac.id/70677/2/200104110127.pdf.

Jabbar, Mujahid Abdul, Fitrayani Kahar, and Wahyudin Wahyudin. “Penggunaan Media YouTube Dalam Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Arab Kelas X MA Al-Ikhlas Labunti Raha Sulawesi Tenggara.” Education and Learning Journal 3, no. 2 (July 31, 2022): 108–17. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i2.176.

Jamila, and Farikh Marzuki Ammar. “Analisis Media Audio Visual Berbasis Youtube Sebagai Sarana Pembelajaran Bahasa Arab Di MTs Al-Abror Sidoarjo.” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09, no. 02 (2024): 394–406. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/13240.

Jamilah, Nisaul, Guntur, and Amiruddin. “Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Ispring Presenter Pada Materi Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas V MI Tarbiyatul Athfal Lampung Timur.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 5, no. 1 (2019): 141–54. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-08.

Karami, Vika Elvira, Ud’uni Yulita Rachmayanti, and Izzatur Rif’ah. “Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual ( Youtube Dan Tiktok ) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab.” Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V Tahun 2021 5 (2021): 378–88. http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/810.

Kitchenham, Barbara, and Stuart M. Charters. Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. UK: University of Durham, 2007.

Lugina, Lingga Geusan. “Pengaruh Pemanfaatan Media Youtube Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IV Di MI Darul Hikmah Full Day School.” Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, 2022.

Lutfiyatun, Eka. “Optimasi Keterampilan Menyimak Bahasa Arab Dengan Media Youtube.” Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah 7, no. 1 (June 30, 2022): 1–14. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v7i1.4821.

M. Basyiruddin Usman. Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Pers, 2002.

Mahdi, Rijal, and Engkus Kusnandar. “Peranan Kanal Youtube ‘Amaany For Arabic And Translation’ Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Lingkungan IAIN Syekh Nurjati Cirebon.” Scientia: Jurnal Hasil Penelitian 7, no. 02 (December 3, 2022): 107–13. https://doi.org/10.32923/sci.v7i02.2195.

Mauriski, Halil. “Pengaruh Penggunaan Media Youtube Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Arab.” Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, 2022.

Nabillah, Winna, Nirzal Sunardi, and Azyumardi Ajran. “Pengembangan Media Youtube Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Arab.” Kitabah: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora 1, no. 3 (2023): 155–63. https://ejurnalilmiah.com/index.php/kitabah/article/view/10264.

Nashihah, Durrotun, and Munirul Abidin. “Efektifitas Media Audio Visual Berbasis Youtube Untuk Meningkatkan Maharah Istima’ Siswa MI Al Ihsan Banjarwungu.” Jurnal Al – Qiyam 4, no. 2 (2023): 42–47. http://ojs.staialfurqan.ac.id/alqiyam/article/view/378.

Nasution, Wildah Hayati, Nova Andriani Sihombing, Alissamiah Amelia Rambe, Novita Yanti Siregar, Hania Harahap, Maysaroh Nasution, Masrona Rangkuti, et al. Fenomena Masyarakat Di Era Pandemi Covid-19. Indramayu: Penerbit Adab, 2020.

Nazrailman, Alqan, Asep Sopian, and Shofa Musthofa Khalid. “Pembelajaran Bahasa Arab Topik ‘Adad Ma’Dūd Melalui Hibridisasi Youtube Dan Quizizz Pada Generasi Digital Native.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 7, no. 1 (April 3, 2024): 249–72. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.3370.

Nengrum, Thityn Ayu, and Muh. Arif. “Efektivitas Media Pembelajaran Dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab.” ‘A Jamiy Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 9, no. 1 (2020): 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.9.1.1-15.2020.

Nuha, Ulin. Ragam Metodologi Dan Media Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press, 2016.

Nurisnaini, Fitri. “Penggunaan Media Video Youtube Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Arab (Studi Kasus Pembelajaran Bahasa Arab Secara Daring Di SD IT Hasanah Fiddaroin, Turipinggir, Sidoarjo).” Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2022.

Paramitha, Nurhapsari Pradnya. “Pembelajaran Mufrodat Menggunakan Media Audio Visual.” Jurnal Ihtimam 1, no. 2 (December 1, 2018): 262–90. https://doi.org/10.36668/jih.v1i2.171.

Prasetya, Fandi, Sandra Sukma Embuningtiyas, and Dicky Andriyanto. “Youtube Sebagai Media Pembelajaran Di Indonesia.” Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI) 5, no. 2 (2022): 192–202. https://doi.org/10.37792/jukanti.v5i2.600.

Prasista, Nita, Sabaruddin Garancang, Ahmad Munawwir, and Rani Lukita. “Peran Media Youtube Dalam Pembelajaran Daring Pada Materi Keterampilan Berbicara Bahasa Arab.” Al Asma : Journal of Islamic Education 5, no. 2 (August 27, 2023): 67–79. https://doi.org/10.24252/asma.v5i2.40715.

Rahmasari, Hikmah. “Penggunaan Media Youtube Sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab Di Masa Pandemi.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (August 5, 2020): 23–41. https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.11362.

Raudatussolihah, Baiq. “Pengembangan Teknologi Audio-Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Education and Learning Journal 3, no. 1 (July 26, 2022): 53–60. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i1.140.

Rohmawati, Silfiyah. “Penerapan Hasil Modifikasi Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Berbicara Bahasa Arab.” Al Mi’yar 2, no. 2 (2019): 165–82. https://doi.org/10.35931/am.v2i2.141.

Rukmantara, Rachel Aziza, and Septi Gumiandari. “Penggunaan Audio Visual Youtube ‘Arabic Podcast’ Pada Pembelajaran Maharah Kalam Di SMA Muhammadiyah 4 Depok.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4, no. 5 (2022): 2459–66. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/6985.

Saputri, Sri Suwarni Dwi. “Penggunaan Youtobe Meningkatkan Hasil Belajar Daring Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VIIIa MTs Negeri 5 Klaten Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2020/2021.” SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah 1, no. 2 (July 13, 2021): 108–15. https://doi.org/10.51878/secondary.v1i2.144.

Susiawati, Iis, Wiena Safitri, Alifia Rahman, Hoerul Nisa, and Imam Bahrul Ulum. “Peningkatan Pengetahuan Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Dengan Media Youtube.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 5, no. 1 (March 22, 2023): 672–81. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.3911.

Ulfah, Yeniati. “Manfaat Penggunaan Media Youtube Untuk Pembelajaran Nahwu.” TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 2 (July 31, 2022): 186–98. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v2i2.1539.

Ummah, Silviyah Mashlahatil, Raihan Ammar Syafril R., and Shofil Fikri. “Penggunaan Youtube Kanal Arab Podcasts Untuk Meningkatkan Maharah Kalam Di MTs Negeri 3 Malang.” Al-Fathin 7, no. 1 (June 3, 2024): 25–34. https://e-journal.metrouniv.ac.id/al-fathin/article/view/9124.

Usamah, Asep, and Ahmad Fajri Lutfi. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Multimedia Canva Untuk SD Aisiyah Kuningan.” Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi 7, no. 2 (2022): 63–72. https://doi.org/10.33084/bitnet.v7i2.4279.

Yamin, Muhammad, Lucky Purnama Sultan, Miftahul Hidayah, Mochammad Rizky Syaputra, and Kautsar Eka Wardhana. “Mengembangkan Pembelajaran Dengan Media Youtube Pada Mata Pelajaran PAI Di SMA.” Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo 3, no. 2 (2023): 161–72. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v3i2.6445.

Yunisa, Melinda. “Problermatika Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Aspek Ilmu Naheu Dan Sharaf Pada Kelas X Madrasah Aliyah Laboratium Jambi.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 03, no. 2 (2022): 1–15. https://online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha/article/view/19985.

Downloads

Published

2025-10-25

How to Cite

Alamin, Nurul, and Eva Ardinal. 2025. “SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah”. IEEJ: Islamic Elementary Education Journal 4 (1):73-98. https://doi.org/10.47454/IEEJ.2025.v4i1.4.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.